غلبـــــه بـــــــــــرنفس

الإمامُ علیٌّ علیه السلام : مَن قَوِیَ على نَفسِهِ تَناهى فی القُوَّةِ . (١)

امام على علیه السلام : هر که بر نفْس خود زور شود، به اوج زورمندى رسیده است.

عنه علیه السلام : أغلَبُ النّاسِ مَن غَلَبَ هَواهُ بعِلمِهِ . (٢)

امام على علیه السلام : زورمندترین مردم، کسى است که با دانش خود بر هواى نفْسش زور شود.

سُلیمانُ علیه السلام : إنّ الغالِبَ لِهَواهُ أشَدُّ مِن الّذی یَفتَحُ المَدینَةَ وَحدَهُ . (٣)

سلیمان علیه السلام : کسى که بر هوس خود پیروز شود، نیرومندتر از کسى است که به تنهایى شهرى را فتح کند.

 منابع:

١ -غرر الحکم : ٨٢٢٣.

٢ -غرر الحکم : ٣١٨١.

٣-تنبیه الخواطر : ١/٦٠

نمونه سوالات کتاب جاذبه ودافعه حضرت علی (ع)

1-به هر نسبت که شخصیت حقیرتر است ..........

الف) در دلها هیجان و موج ایجاد می کند

ب) خاطره انگیزتر و عکس العمل سازتر است

ج) سوژه شعر و نقاشی و هنرهای دیگر واقع می شود

د) هیچکدام

2- امتیاز اساسی علی (ع) و سایر مردانی که از پرتو حق روشن بوده اند این است که:

الف) قهرمان تسخیر اندیشه ها هستند

ب) در آنها گرمی و حرارت تؤام با نرمی و لطافت می بینیم

ج) پیروان خویش را آنچنان وارد مرحله تسلیم می کنند که اگر پیر مغان اشارت کند سجاده به می رنگین می نمایند

د) نوعی تعصب در پیروان خود به وجود آورده اند

  ادامه مطلب ...

سرانجام منافقین در آخرت

خداوند سبحان در قرآن کریم به پیامبر (ص) دستور می دهد که بر کفار و منافقین  سخت بگیر و با آنان جهاد و مبارزه کن و آنان را به عذاب دنیوی ، که شمشیر و تیغ مومنان است گرفتار نما و بیش از این با این عناصر پلید و فاسد مدارا کن که عذاب سخت آخرت برای آنان مهیا است:

«یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ جَاهِدِ الْکُفَّارَ وَالْمُنَافِقِینَ وَاغْلُظْ عَلَیْهِمْ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِیرُ » (توبه/ 73)ای پیامبر ! با کافران جهاد کن وبر آنان سخت بگیر و جایگاهشان دوزخ است و چه بد سرانجامی است ».  ادامه مطلب ...

عاقبت منافقین

 سر انجام منافقین صدر اسلام

بعضی ها گمان می کنند که چون دوران صدر اسلام سپری شده ، دیگر منافقی وجود ندارد و بحث از نفا ق و دوری از آنان لغو و بیهوده است و اگر هم منافقی در این زمان وجود داشته باشد خطر او به اندازه خطر منافقین صدر اسلام نخواهد بود ، به خا طر آنکه تمام تاکید و سفارش های قرآن ، در مورد همان حزب و طا ئفه دوران نبی اکرم (ص) بوده و شأن نزول آیات شریفه قرآنی ، تنها همان موارد مخصوص است که  که قرآن راز آنها راافشا کرده و رسوا شدند  و برای همیشه از صفحه تاریخ محو گردیدند .

  ادامه مطلب ...

اقسام ظلم ازمنظر معصومین (ع)

عنه صلى الله علیه و آله : الظُّلمُ ثلاثةٌ : فَظُلمٌ لا یَغفِرُهُ اللّه ُ، و ظُلمٌ یَغفِرُهُ اللّه ُ، و ظُلمٌ لا یَترُکُهُ . (١)

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : ظلم سه گونه است : ظلمى که خدا هرگز نمى بخشد ، ظلمى که خدا مى بخشد ، و ظلمى که بازخواست خواهد شد .

 

الإمامُ علیٌّ علیه السلام : ألا و إنَّ الظُّلمَ ثلاثةٌ : فَظُلمٌ لا یُغفَرُ، و ظُلمٌ لا یُترَکُ، و ظُلمٌ مَغفورٌ لا یُطلَبُ، فأمّا الظُّلمُ الذی لا یُغفَرُ فالشِّرکُ بِاللّه ِ ... و أمّا الظُّلمُ الذی یُغفَرُ فَظُلمُ العَبدِ نفسَهُ عندَ بعضِ الهَناتِ، و أمّا الظُّلمُ الذی لا یُترَکُ فظُلمُ العِبادِ بَعضِهِم بَعضا . (٢)

امام على علیه السلام : بدانید که ظلم بر سه گونه است : ظلمى که هرگز بخشیده نمى شود ، ظلمى که بازخواست مى شود و ظلمى که بخشوده مى شود و بازخواست نمى گردد . اما ظلمى که هرگز بخشیده نمى شود ، شرک ورزیدن به خداست ... اما ظلمى که بخشوده مى شود ستمى است که بنده با ارتکاب بعضى گناهان کوچک به خود روا مى دارد و اما ظلمى که بازخواست خواهد شد ، ستم بندگان به یکدیگر است .

الظُّلمُ الَّذی لا یُترَکُ

رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : الظُّلمُ ثلاثةٌ : فَظُلمٌ لا یَترُکُهُ اللّه ُ ... أمّا الذی لا یَترُکُ فَظُلمُ العِبادِ فیما بینَهُم، یَقُصُّ اللّه ُ بَعضَهم مِن بَعضٍ . (٣)

 

ستمى که بازخواست مى شود

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : ظلم سه گونه است : ظلمى که خداوند از آن نمى گذرد ... اما ظلمى که گذشت نمى شود، ستم بندگان به یکدیگر است. خداوند تقاص هر کسى را از دیگرى مى گیرد


١-کنز العمّال : ٧٥٨٨.

٢-نهج البلاغة : الخطبة ١٧٦.

٣-کنز العمّال : ١٠٣٢٦.

 

پرهیز از کمک به ستمگر

قرآن :

 

 وَ لا تَرکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَ ما لَکُمْ مِنْ دُونِ اللّه ِ مِنْ أَوْلِیاءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ .1

به کسانى که ستم کرده اند میل نکنید که آتش شما را در بر مى گیرد . شما را جز خدا هیچ دوستى نیست و هیچ کس یاریتان نکند.

 

قالَ رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهِیرا لِلْمُجْرِمِینَ. 2

گفت : پروردگارا! به پاس نعمتى که مرا دادى ، هرگز پشتیبان بدکاران نخواهم بود.

 

الأنعام : ٦٨، الکهف : ٥١، الشعراء : ١٥١، الصافّات : ٢٢، ٢٣، الزمر : ١٧، الجاثیة : ١٩، نوح : ٢١، الدهر : ٢٤.


 

1-هود : ١١٣.

2-القصص : ١٧.


این پست ثابت است ونظر دهی برای آن غیر فعال است                                                             

اتصال چند فایل صوتی و تصویری به هم با نرم افزار Boilsoft Video Joiner 5.32

 اتصال چند فایل صوتی و تصویری به هم با نرم افزار Boilsoft Video Joiner 5.32

 

 این نرم افزار به شما این امکان را می داد که فایل های ویدئویی یا صوتی خود را به قطعه های کوچک تری تبدیل کرده و فرمت آنها را نیز تغییر دهید. اکنون در این مطلب قصد معرفی نرم افزاری را داریم که دقیقا عکس کار نرم افزار فوق را انجام می دهد. نرم افزار قدرتمند Boilsoft Video Joiner به شما این امکان را می دهد تا فایل های صوتی و تصویری خود را به یکدیگر بچسبانید و بصورت یک فایل مستقل ذخیره نمائید. تبدیل چندین فایل ویدئویی یا صوتی به یک قطعه، تنها با چند کلیک ساده توسط این نرم افزار امکان پذیر است. این برنامه از فرمت های مختلفی همچون AVI, Divx, Xvid Video, Real Media files (.rm, rmvb), MPEG-1, MPEG-2, VOB پشتیبانی می کند. محیط کاربری ساده و کاربرپسند این نرم افزار سبب شده است تا طرفداران زیادی به خود جلب کند. استفاده از این نرم افزار بسیار آسان بوده و نیازی به هیچگونه مهارت خاصی ندارد. بعد از اتصال فایل های صوتی و تصویری خود، می توانید بدون هیچ گونه کیفیت از آن ها استفاده کنید. استفاده از این نرم افزار بسیار آسان بوده و می توانید با چند کلیک ساده، فایل های ویدئویی و صوتی خود را به یکدیگر بچسبانید. پشتیبانی از فرمت های  Windows Media files(.wmv, .asf, .wma), 3GP files (.3gp, 3g2), MP4 files (.mp4, .m4a, .m4v), MPEG audio files (.mp1, .mp2, mp3) از دیگر قابلیت های این نرم افزار مفید و قدرتمند می باشد. یکی از مهم ترین ویژگی های این نرم افزار سرعت بسیار بالا در اتصال فایل ها می باشد و نیازی نیست وقت زیادی برای انجام این کار صرف کنید. این نرم افزار توسط شرکت Boilsoft طراحی شده است.

قابلیت های کلیدی نرم افزار Boilsoft Video Joiner 5.32:
- امکان اتصال چندین فایل صوتی به یکدیگر
- پشتیبانی از فرمت های
AVI, Divx, Xvid Video, Real Media files
- اتصال چندین فایل ویدئویی به یکدیگر
- پشتیبانی از فرمت های
MPEG-1, MPEG-2, VOB
- امکان چسباندن چندین فایل صوتی و تصویری با چند کلیک
- امکان اتصال فایل ها با فرمت های
ASF, WMV, WMA
- سرعت بالا در اتصال فایل های ویدئویی و صوتی
- اتصال فایل های صوتی و تصویری بدون افت کیفیت
- پشتیبانی از فرمت های مختلف همچون
۳gp, 3g2, mp4, m4a, m4v, mp1, mp2, mp3, wmv, asf, wma
- استفاده بسیار آسان و محیط کاربرپسند
- قابل اجرا در نسخه های مختلف ویندوز
- و …                                                    


·         درصورت نیاز پسورد زیررا وارد کنید

·         رمز: www.mihandownload.com

·         

چه کسانى نا سپاسند؟

1- امام صادق علیه السلام : کسى که بدرفتارى را زشت نشمارد ، در برابر خوبى هم سپاس نگزارد .

2- امام صادق علیه السلام : کسى که بدرفتارى [دیگران ]را تحمّل کند ، از خوبیها هم سپاسگزارى نکند .

3- امام صادق علیه السلام : کسى که بدرفتارى او را به خشم نیاورد ، از خوبى نیز سپاسگزارى نکند .

 


١-قرب الإسناد : ١٦٠/٥٨٥ .

٢-الخصال : ١١/٣٧ .

٣-الخصال : ١١/٣٨ .

نتایج آرزوى دراز

الکافى : در نجواهاى خداوند با موسى آمده است : اى موسى! در دنیا آرزوى دراز نکن که دلت سخت مى شود و انسان سخت دل از من بدور است.1

امام على علیه السلام : هیچ بنده اى آرزو را دراز نکرد، مگر آن که کردار را بد ساخت.2

امام على علیه السلام : کسى که از همه بیشتر آرزو دارد، از همه کمتر به یاد مرگ است.3

امام على علیه السلام : آرزومندترین مردم، بد کردارترین مردم است.4

امام على علیه السلام : هر که آرزویش دور و دراز شود عملش کم و کوتاه مى گردد.5

امام على علیه السلام : اما آرزوى دراز، آخرت را از یاد آدمى مى زداید.6

امام على علیه السلام : هر که آرزو داشته باشد که فردا زنده بماند، در حقیقت، آرزوى زندگى جاودان کرده است و هر که آرزوى زندگى جاودانه داشته باشد، دلش سخت مى شود و به دنیا روى مى آورد.7

 


١-الکافی : ٢/٣٢٩/١ .

٢-بحار الأنوار : ٧٣/١٦٦/٢٨ .

٣-غرر الحکم : ٣٠٥٣ .

٤-غرر الحکم : ٣٠٥٤ .

٥-بحار الأنوار : ٧٧/٤٢١/٤٠ .

٦-الکافی : ٢/٣٣٦/٣ 

٧-الجعفریّات : ٢٤٠ .

نشانه های روز قیامت

        التّفسیر:
فی تفسیر الآلوسی «روح المعانی» فی قوله تعالى :    «یَومَ تَمورُ السَّماءُ مَورا»    : و معنى تمور تضطرب کما قال ابن عبّاس ؛ أی ترتجّ و هی فی مکانها ، و فی روایة عنه : تشقّق . و قال مجاهد : تدور ، و أصل المَور التردّد فی المجیء و الذهاب ، و قیل : التحرّک فی تَموُّج ، و قیل : الجریان السریع ، و یقال للجری مطلقا . (٦)
و فی «مجمع البیان» فی قوله تعالى :    «و إذا السَّماءُ فُرِجَتْ»    : أی شُقّت و صُدعت فصار فیها فروج . (٧)
و فی قوله تعالى :    «وَ انْشَقَّتِ السَّماءُ»    : أی انفرج بعضها من بعض    «فَهِیَ یَوْمَئذٍ واهِیَةٌ»    أی شدیدة الضعف بانتقاض بنیتها، و قیل : هو أنّ السماء تنشقّ بعد صلابتها ، فتصیر بمنزلة الصوف فی الوَهی و الضعف . (٨)
و فی المیزان فی تفسیر القرآن فی قوله تعالى :    «فإِذا انْشَقَّتِ السَّماءُ فَکانَتْ وَردَةً کَالدِّهانِ»    أی کانت حمراء کالدهان ، و هو الأدیم الأحمر . (٩)
و فی قوله تعالى :    «یَومَ تَکونُ السَّماءُ کَالمُهْلِ»    ، المُهل : المُذاب من المعدنیّات کالنحاس و الذهب و غیرهما ، و قیل : دردی الزیت ، و قیل : عکر القطران . (١٠)
و فی قوله تعالى :    «یَومَ نَطْوی السَّماءَ کَطَیِّ السِّجِلِّ لِلکُتُبِ کَما بَدَأنا أوَّلَ خَلْقٍ نُعیدُهُ...»    إلى آخر الآیة : قال فی «المفردات»: و السِّجِلّ قیل : حَجَر کان یُکتب فیه ثمّ سُمّی کلّ ما یکتب فیه سِجلاًّ ، قال تعالى :    «کَطَیِّ السِّجِلِّ لِلْکُتُبِ»    أی کطیّه لما کتب فیه حفظا له ، انتهى .
و هذا أوضح معنىً قیل فی معنى هذه الکلمة و أبسطه .
و على هذا فقوله :    «لِلْکُتُبِ»    مفعول طیّ ، کما أنّ السجلّ فاعله ، و المراد أنّ السجلّ ـ و هو الصحیفة المکتوب فیها الکتاب ـ إذا طُوی انطوى بطیّه الکتاب ؛ و هو الألفاظ أو المعانی التی لها نوع تحقّق و ثبوت فی السجلّ بتوسّط الخطوط و النقوش ، فغاب الکتاب بذلک و لم یظهر منه عین و لا أثر ، کذلک السماء تنطوی بالقدرة الإلهیّة کما قال :    «وَ السَّماواتُ مَطوِیّاتٌ بِیَمینِهِ»    (١١) فتغیب عن غیره و لا یظهر منها عین و لا أثر ، غیر أنّها لا تغیب عن عالِم الغیب و إن غاب عن غیره ، کما لا یغیب الکتاب عن السجلّ و إن غاب عن غیره .
فطیّ السماء على هذا رجوعها إلى خزائن الغیب بعد ما نزلت منها و قُدّرت ، کما قال تعالى :    «وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاّ عِنْدَنا خَزائنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاّ بِقَدَرٍ مَعْلومٍ»    (١٢) ، و قال مطلقا :    «و إلى اللّه ِ الْمَصیرُ»    (١٣) ، و قال :    «إنَّ إلى رَبِّکَ الرُّجْعى»    . (١٤)
و لعلّه بالنظر إلى هذا المعنى قیل : إنّ قوله :    «کَما بَدَأنا أوَّلَ خَلقٍ نُعیدُهُ»    ناظر إلى رجوع کلّ شیء إلى حاله التی کان علیها حین ابتُدئ خلقه ، و هی أنّه لم یکن شیئا مذکورا ، کما قال تعالى :    «وَ قَدْ خَلَقْتُکَ مِنْ قَبلُ وَ لَمْ تَکُ شَیئا»    (١٥) ، و قال :    «هَلْ أَتى عَلَى الإِنسانِ حینٌ مِنَ الدَّهرِ لَم یَکُنْ شَیْئا مَذکورا»    (١٦) . (١٧)

«و آن گاه که آسمان بشکافد».
«و آسمان که در آن روز سست شده است، بشکافد».
«آن گاه که آسمان بشکافد، رنگى سرخ چون رنگ چرم خواهد داشت».
«روزى که آسمان چون فلزّ گداخته شود».
«روزى که آسمان را چون طومارى نوشته درهم نوردیم و چنان که نخستین بار بیافریدیم آفرینش آن را از سر گیریم. این و عده اى است که برآوردنش به عهده ماست و ما چنان خواهیم کرد».
تفسیر :
در تفسیر آلوسى (روح المعانى)، ذیل آیه «روزى که آسمان سخت بچرخد» آمده است : واژه «تمور»، چنان که ابن عباس گفته، به معناى «مى لرزد» است. یعنى آسمان در همان جایى که قرار دارد به لرزه در مى آید. در روایتى دیگر از ابن عباس، این واژه به معناى «شکافته مى شود» تفسیر شده است. مجاهد مى گوید : یعنى بچرخد. واژه «مور» در اصل به معناى آمد و شد است. به قولى به معناى حرکتِ موجدار است. به قولى به معناى جریان و حرکت سریع است و به معناى مطلق جریان یافتن و روان شدن نیز مى باشد.
در مجمع البیان، ذیل آیه «و آن گاه که زمین بشکافد» آمده است : یعنى شکاف بردارد و در آن رخنه ها و شکافهایى پدید آید.
درباره آیه «و آسمان بشکافد» مى گوید :
یعنى قسمتهایى از آن، از قسمتهاى دیگرش شکافته و باز شود. «و آسمان در آن روز سست است» یعنى با درهم شکسته شدن هیکل و ساختمانِ آن، بسیار سست شود. به قولى : آسمانِ سخت و استوار از هم مى شکافد و مانند پشم، سست و نرم مى شود.
در المیزان فى تفسیر القرآن، ذیل آیه «و آن گاه که آسمان شکافته شود، رنگى سرخ چون رنگ چرم خواهد داشت»،آمده است : یعنى مانند«دِهان» که چرم قرمز است، سرخ رنگ خواهد بود.
درباره آیه «روزى که آسمان چون مُهل شود» مى گوید : «مُهل» به معناى هر فلزّ گداخته اى مانند مس و طلا و امثال اینهاست.به قولى به معناى «دُرد روغن» است و به قولى نیز به معناى «ته نشین قطران» مى باشد.
آیه «روزى که آسمان را چون سجلّ (طومارِ) نوشته شده در نوردیم و آن را همچنان که نخستین بار آفریدیم دوباره بیافرینیم...». در مفردات آمده است : گفته شده که «سجلّ» سنگى بوده که روى آن نوشته مى شده، ولى بعدها به هر چیزى که روى آن نوشته مى شد سجّل مى گفتند. خداوند متعال فرموده است : «همچون طومارِ نوشته آن را درهم نوردیم». یعنى آن طومار، نوشته هاى خود را درهم مى پیچد تا محفوظ بمانند. پایان سخن مفردات. این معنا روشنترین و ساده ترین معنایى است که درباره مفهوم این واژه (سجلّ) گفته شده است.
بنا بر این، واژه «للکتب» مفعول «طىّ» است و فاعل آن «سجلّ» مى باشد. و مراد این است که سجلّ ـ یا همان طومار و صفحه اى که روى آن نوشته شده است ـ وقتى درهم پیچیده شود با درهم پیچیده شدن آن، نوشته هاى داخل آن نیز، یعنى همان واژگان و معانى اى که به واسطه خطوط و نقوش نوعى تحقّق و ثبوت در سجّل دارند، درهم پیچیده مى شود و بدین ترتیب نوشته ها ناپیدا مى شوند و هیچ عین و اثرى از آنها دیده نمى شود. آسمان نیز با قدرت الهى اینچنین درهم پیچیده مى شود،چنان که فرمود : «و آسمانها، به دست او پیچیده مى شوند» و در نتیجه، از جز او پوشیده و پنهان مى شوند و هیچ عین و اثرى از آنها پیدا نمى ماند. ولى از عالَم غیب، پنهان و پوشیده نیستند، هر چند از جز آن پنهانند؛ چنان که نوشته هاى داخل سجلّ و طومار نیز از خود طومار پنهان نیست، ولى از دیگران پنهان است.
درهم پیچیده شدن این گونه آسمان، بازگشتش به خزاین غیب است که در آغاز از این خزاین به اندازه مقدّر شکل گرفت. چنان که خداوند متعال مى فرماید : «هیچ چیزى نیست مگر این که خزاین آن نزد ماست و از آن جز به اندازه مشخص و معلوم فرو نمى فرستیم». و در جایى دیگر به طور مطلق مى فرماید : «و بازگشت به سوى خداست»؛ و باز مى فرماید : «همانا بازگشت به سوى پروردگار توست».
شاید با التفات به همین معنا گفته شده است : آیه «همچنان که در آغاز آن را آفریدیم دوباره آفرینشش را از سر مى گیریم» ناظر به این معناست که هر چیزى به همان حالتى که در آغاز خلقتش داشته است برمى گردد و آن این است که هیچ بود. چنان که فرموده است : «تو را که پیش از این چیزى نبودى، بیافریدیم» و فرموده است : «آیا بر انسان مدّتى از روزگار گذشت و او چیزى در خور ذکر نبود؟».


١-المرسلات : ٩.
٢-الحاقّة : ١٦.
٣-الرحمن : ٣٧.
٤-المعارج : ٨.
٥-الأنبیاء : ١٠٤.
٦-تفسیر الآلوسی: ٢٧/٢٩.
٧-مجمع البیان : ١٠/٦٢٩.
٨-المیزان فی تفسیر القرآن: ١٠/٥٢٠.
٩-المیزان فی تفسیر القرآن : ١٩/١٠٧.
١٠-المیزان فی تفسیر القرآن : ٢٠ / ٩ .
١١-الزمر : ٦٧.
١٢-الحجر : ٢١.
١٣-آل عمران : ٢٨.
١٤-العلق : ٨.
١٥-مریم : ٩.
١٦-الدهر : ١.
١٧-المیزان فی تفسیر القرآن : ١٤/٣٢٨.