داستان پیامبرذوالکفل

نام ذوالکفل  در دو سوره از سوره های قرآن کریم ذکر شده است . یکی در سوره انبیا آیه 85 و دیگری سوره ص آیه 48درباره آن حضرت و هم چنین سبب نام گذاری او به ذوالکفل ، اختلاف زیادی وجود دارد. طبرسی از ابوموسی ، قتاده ومجاهد نقل کرده که گفته اند: ذوالکفل پیغمبر نبود، بلکه مرد صالحی بود که از طرف یکی از پیغمبران ماءمور شد کهروزها را روزه بدارد و شب ها را به بیداری و شب زنده داری بگذراند، خشم نکند و به حق عمل نماید و چون به وعده خود عملکرد، از این رو خدای تعالی نامش را در ردیف پیمبران در قرآن کریم ذکر فرمود.

 

ادامه مطلب ...

دانلودآموزش قرآن نهم(دوره اول متوسطه)سال95-94


مقدمه - 5.36 مگابایت                                                                                                                  

بخش اول - 7.71 مگابایت

بخش دوم - 4.16 مگابایت

بخش سوم - 3.93 مگابایت

اجل معلّق و اجل قطعى

  قرآن:

«هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ طِینٍ ثُمَّ قَضَى أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمّىً عِنْدَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ»1

 

«اوست که شما را از گِل بیافرید و عمرى مقرّر کرد و اجل حتمى نزد اوست. با این همه، شما تردید مى ورزید»

حدیث:

الإمامُ الصّادقُ علیه السلام ـ فی تفسیرِ الآیةِ ـ : الأجلُ الّذی غَیرُ مُسمّى مَوقوفٌ ، یُقدِّمُ مِنه ما شاءَ ، و یؤخِّرُ مِنه ما شاءَ ، و أمّا الأجَلُ المُسمّى فهُوَ الّذی یَنزِلُ مِمّا یُریدُ أنْ یکونَ مِن لیلةِ القَدْرِ إلى مِثلِها مِن قابِلٍ ، فذلک قولُ اللّه ِ:    «إذا جَاء أجلُهم لا یستأخِرونَ ساعةً و لا یستقدِمون»    2

امام صادق علیه السلام ـ در تفسیر این آیه ـ فرمود : اجل غیر مسمّى (غیر قطعى) ، موقوف و معلّق است و به خواست خدا پس و پیش مى شود . اما اجل مسمّى (قطعى)، آن است که از شب قدر تا شب قدر سال آینده مقدّر مى فرماید و این است سخن خداوند که : «چون اجلشان در رسد ساعتى از آن پس و پیش نمى افتد».


-----------------------------

1-الأنعام : ٢ .

2-الأعراف :٣٤ - بحار الأنوار : ٥ / ١٣٩ ـ ١٤٠ ، المیزان فی تفسیر القرآن : ٧ /١٥ .

 

سامری کیست ؟

درباره اصل و نسب سامری اختلاف است . جمعی او را فرزند زنا دانسته و گویند: نام اصلی او موسی بوده است وانتساب او به سامری نیز به این دلیل بوده که او منسوب به شامره یا شامرون بوده که چون در ترجمه زبان عبری به عربیشین تبدیل به سین می شود، به سامری معروف شده است . چنان که یشوع و شموئیل و موشی در عربی یسوع و سموئیل وموسی خوانده می شود. شامره یا شامرون را نیز نام شهر یا یکی از فرزندان یعقوب یا قبیله ای از بنی اسرائیل دانستهاند که سامری بدان منسوب بوده است
 
ادامه مطلب ...

شیعه واقعی

امام باقر(علیه السلام) به یکی از دوستان خود فرمود:

 أَبْلِغْ شِیعَتَنا أَنَّهُ لا یُنالُ ما عِنْدَ الِله إِلاَّ بِعَمَل( 1)

ترجمه

به شیعیان ما بگو که هیچ کس به مواهب و رحمت های الهی نمی رسد مگر با عمل.

شرح کوتاه

این گفتار امام باقر(علیه السلام) پاسخی است به آنها که تصور می کنند تنها به عنوان قبول نام تشیع و ابراز عشق به خاندانپیغمبر(صلی الله علیه وآله) می توانند بزرگترین مقام را در پیشگاه خدا داشته باشند، در حالی که می دانیم اساس اسلام روی عملگذشته شده و شیعیان واقعی آنها هستند که برنامه عملی آنان اقتباسی است از برنامه های عملی علی(علیه السلام) و یارانش و اصولاتشیع از ماده مشایعت به معنای گام برداشت پشت سر کسی است ;بنابراین آنها شیعه واقعی خاندان پیغمبرند که پشت سر آنها گامبر می دارند.

. 1. اصول کافی، جلد 2، صفحه 300