ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
ذَلِک الَّذِی یبَشِّرُ اللهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی وَمَن یقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا إِنَّ اللهَ غَفُورٌ شَکُورٌ |
این همان [پاداشی] است که خدا بندگان خود را که ایمان آورده و کارهای شایسته کردهاند [بدان] مژده داده است بگو به ازای آن [رسالت] پاداشی از شما خواستار نیستم مگر دوستی درباره خویشاوندان و هر کس نیکی به جای آورد [و طاعتی اندوزد] برای او در ثواب آن خواهیم افزود قطعا خدا آمرزنده و قدرشناس است. معنای واژگانشان نزولتمام مفسران شیعه[نیازمند منبع] و بسیاری از مفسران اهل سنت از ابن عباس نقل کردهاند که پس از هجرت پیامبر(ص) به مدینه، انصار درباره اداره نظام اسلامی گفت و گو کردند. آنان تصمیم گرفتند نزد رسول خدا(ص) بروند و بگویند: اگر برای پیشرفت اسلام و اداره جامعه نو بنیاد خویش نیاز اقتصادی و مالی داشته باشید، همه ثروت و امکانات ناچیز ما در اختیار شماست. هرگونه مصلحت بدانید و در آن تصرف کنید که سبب افتخار ما است.[۳] در اینجا بود که آیه مودت بر پیامبر(ص) نازل شد. تا اجر و مزد رسالت حضرت محمد(ص) دوستی و محبت اهل بیت(ع) معرفی نماید و نه پاداش مادی و دنیوی. مصادیق "قربی"اقوال مفسرین در معنای آن مختلف است:
علمای شیعه با ادله متعدد معتقدند که مراد از "القربی" اهل بیت(ع) که مصداقهای بارز آن علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و نُه امام پس از امام حسین(ع) هستند که از فرزندان ایشان میباشند.[۱۱] همچنین علامه حلی آیه مودت را چهارمین آیه دال بر امامت امام علی(ع) قرار داده و در ذیل آن روایتی از ابن عباس در کتب صحیحین و مسند احمد بن حنبل نقل میکند که وقتی آیه مودت نازل شد، گفتند:ای رسول خدا، خویشانی که مودتشان بر ما واجب است چه کسانی هستند؟ پیامبر(ص) فرمود: "علی و فاطمه و حسن و حسین."[۱۲] احمد بن حنبل، از فقهای چهارگانه اهل سنت و پیشوای مذهب حنبلی، نیز این روایت را از ابن عباس نقل کرده است.[۱۳] |