کتاب عربی نهم /سخنان استاد اشکبوس


کتاب عربی نهم اولین کتابی است که از کتابهای پنجم و نهم برای اعتباربخشی آماده شده است تا به مراکز استانهای منتخب ، حوزه علمیه، دانشگاه ، کارشناسان سنجش و ارزشیابی، روان شناسی، تعلیم و تربیت اسلامی،کارشناس هنری و... ارسال شود.
و این افتخاری برای گروه عربی است که پیشتاز همه گروههای درسی است.
قوی¬ترین تیم تالیف تحت هدایت شیخ الأساتذة جناب آقای استاد دکتر عباچی بزرگ افتخار استادان زبان و ادبیات عرب سیبویه زمان کار تالیف کتاب را به پایان رساند. ما تنها گروهی هستیم که بارم بندی و نمونه سؤال و کتاب راهنمای معلّم را نیز آماده کرده ایم. و خدای را به خاطر اینکه ما را موفق کرده است شکرگزاریم.
وبلاگ گروه عربی از سال 88 تاکنون نزدیک به 7 میلیون و 700 هزار بازدید داشته است:
http://adel-ashkboos.mihanblog.com

 

 برای سال بعد سال 95-94 نرم افزار عربی هفتم و هشتم در کنار کتاب گویا آماده می شود.

ان¬شاءالله کتاب گویای نهم را هم آماده خواهیم ساخت.
البته کتاب هنوز کار دارد نتوانسته ام برخی عکسهایش را آماده کنم. اما کلیت کار و اکثر تصاویر آماده است.  ولی استانهای منتخب در گروههایی که مسلما اکثریت معلم هستند کتاب را پیش از چاپ بررسی می کنند. پارسال برای عربی هشتم دست کم 100 معلم کتاب را رسما بررسی کرد. یعنی جزو وظیفه شان بود. اما غیر رسمی عددی بیش از 100 بود.

مدیران ارشد سازمان نیز کتاب را بررسی می کنند.کتاب بسیار زیبا طراحی شده است. 
ده درس است و متن هر درس با تصویر یک صفحه و نیم است و بدون تصویر یک صفحه است. عبارات منتخب از آیه و حدیث و ضرب المثل پس از متن اصلی بخش دوم اصلی کتاب را تشکیل می دهند.در مقایسه با کتاب سوم راهنمایی قواعد این کتاب بیشتر است. اما نگران نباشید قواعد در خدمت فهم متن و ترجمه هستند.جمعا 820 کلمه پرکاربرد در کتاب درسی عربی نهم به کار رفته است که 220 تای آنها جدید است وبه همراه جمعهای مکسر نزدیک به 1000 کلمه در عربی نهم به کار رفته است.

دانش آموز باید در پایه نهم این موارد را بلد باشد:
 فعل ماضی و مضارع مثبت و منفی، فعل امر و نهی، فعل مستقبل، معادل ماضی استمراری فارسی، وزن و حروف اصلی، وزن اسم فاعل و اسم مفعول، ساعت شماری،ترکیب وصفی و اضافی به همراه صفت مؤخَّر،اعداد اصلی و ترتیبی،ضمایر جدا و پیوسته،اسم های اشاره به همراه مشارالیه آنها،کلیه اسماء و حروف استفهام پرکاربرد،نام روزهای هفته و فصل ها و زمانهای مختلف،

معروف ترین رنگ ها و ...
کتاب متن محور است. دانش آموز برای یادگیری کتاب به معلم وابسته است و بدون معلم موفق نیست.کتاب آسان نیست، اما شیرین است و حس تنفر دانش آموز را از بین می برد.

متون کتاب شامل شعر، داستان، مکالمه و مطالب اجتماعی و... است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.