آسیه همسر فرعون

آسیه دختر مزاحم و همسر فرعون  که برخی گفته اند از بنی اسرائیل بود  از سال ها پیش در دل به خدای تعالیایمان داشت ، ولی ایمانش را پنهان می داشت ؛ امّا وقتی که آن زن را در تنور آتش افکندند و در حال سوختن بود، آسیهبعد از دیندن آن منظره ، ایمانش قوی گردید و بر یقینش افزوده شد. در همین احوال فرعون نزد او آمد و ماجرای قتلماشطه را برای آسیه نقل کرد. آسیه رو به او کرد و گفت : وای بر تو، چه جرئتی بر خدای بزرگ کردی ؟ فرعون که اتنظارنداشت این جمله را از همسرش بشنود و باور نمی کرد که او نیز به خدای یگانه ایمان آورده باشد و ایمان به خدایتعالی در دل نزدیک ترین و محبوب ترین افراد او ظهور کرده باشد، به سختی یکّه خورد و خشمگین گردید.
 
ادامه مطلب ...

دانلود کتاب الکترونیک(ورق زن)آموزش استوری لاین 2


باکسب اجازه از استاد ارجمندم آقای محمد رضا رحیمی ،مولف وتدوین آموزش نرم افزار استوری لاین 2

بدترین دوستان

امیرمؤمنان علی(علیه السلام) می فرماید:

( شَرُّإِخْوانِکَ مَنْ داهَنَکَ فی نَفْسِکَ وَساتَرَکَ عَیْبَک) 1

ترجمه

بدترین دوستان تو آنها هستند که با تو مداهنه و چرب زبانی می کنند و عیوب تو را می پوشانند.

شرح کوتاه

گریز از واقعیات و پرده پوشی بر حقایق نه مشکلی را حل می کند و نه خدمتی به کسی محسوب می شود، به همین دلیل دوستانیکه به جای انتقاد سازنده و صحیح سعی دارند حقایق را کتمان کنند و برای ارضای کاذب خاطر دوست عیوب او را بپوشانند و یاآن را حسن جلوه دهند نه تنها خدمتی در عالم دوستی و رفاقت نکرده اند، بلکه خیانتی بزرگ مرتکب شده اند ;خیانتی که گاهی به قیمت حیثیت و آبرو و افتخار و سعادت دوست آنها تمام می شود.

1. نقل از کتاب غرر الحکم.

مراتب ایمان

امام صادق علیه السلام به مرد (سراج ) (زین ساز) که خدمتگزارش بود فرمود : بعضی از مسلمین دارای یک سهم از ایمان و بعضدارای دو سهم و بعضی سه و بعضی هفت سهم هستند سزاوار نیست بر شخصی که یک سهم از ایمان را داراست بار کنند و وادار  کنند آنچه آن کس دو سهم از ایمان را دارد؛ و آنکه دو سهم ایمان دارد سه سهم بر او بار کنند ؟ فرمود : برایت مثالی بزنم ، مردیبود که همسایه ای نصرانی داشت و او را به اسلام دعوت نمود او اجابت کرد و مسلمان شد . چون سحر شد درب خانه اش آمد ودر زد ، گفت : کیستی ؟

  ادامه مطلب ...

فضیلت ماه مبارک رمضان

«رمضان» در لغت از «رمضاء» به معناى شدت حرارت گرفته شده و به معناى سوزانیدن مى باشد. [1] چون در این ماه گناهان انسان بخشیده مى شود، به این ماه مبارک رمضان گفته اند.

پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: «انما سمى الرمضان لانه یرمض الذنوب; [2] ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را مى سوزاند

رمضان نام یکى از ماه هاى قمرى و تنها ماه قمرى است که نامش در قرآن آمده است.

در این ماه کتاب هاى آسمانى قرآن کریم، انجیل، تورات، صحف و زبور نازل شده است. [3 ادامه مطلب ...

عبادت آزادگان

امام صادق(علیه السلام) فرمود:

اَلْعُبّادُ ثَلثَۀٌ:

قَوْمٌ عَبَدُوا الَله خَوْفاً فَتِلْکَ عِبادَةُ الْعَبِیِدْ.

وَقَوْمٌ عَبَدُوا الله طَلَبَ الثَّوابِ فَتِلْکَ عِبادَةُ الأُجراءِ.

 وَقَوْمٌ عَبَدُوا الَله حُبّاً لَهُ فَتِلْکَ عِبادَةُ الَأحْرارِ( 1)

ترجمه

عبادت کنندگان سه دسته اند:

آنها که از ترس دوزخ خدا را می پرستند، این عبادت بردگان است.

و آنها که برای پاداش خدا را می پرستند، این عبادت مزد بگیران است.

و آنها که برای عشق و محبّت او او را عبادت می کنند، این عبادت آزادگان است.

شرح کوتاه

گرچه وعده کیفر و پاداش الهی، همه حق است، پاداشش فوق العاده پر ارزش و کیفرش بسیار دردناک، اما آزادگان بلند همّتی کهجز خدا نمی بینند و جز خدا نمی جویند و پیمانه قلبشان از عشق و محبّت او لبریز است، چشم به نقطه ای بالاتر از پاداش و کیفردوخته، و انگیزه آنها در اطاعت فرمان خدا تنها عشقی است آمیخته با معرفت شناسایی او.

1. از کتاب وسایل الشیعه.

[ 46 ]

طراوت قرآن

امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام) فرمود:

( اِنَّ الَله تَعالَی لَمْ یَجْعَلِ الْقُرآنَ لِزّمان دُوْنَ زمان وَلا لِناس دُوْنَ ناس فَهُوَ فِی کُلِّ زَمان جَدیدٌ وَعِنْدَ کُلِّ قَوْم غَضٌّ اِلی یَوْمِ الْقِیامَۀِ) 

ترجمه

خداوند قرآن را برای زمان خاصی قرار نداده و نه برای جمعیّت خاصی، و لذا در هر زمانی تازه و نزد هر جمعیّتی با طراوت است.

شرح کوتاه

سخن فوق را امام(علیه السلام) در پاسخ کسی فرمود که سؤال کرده بود چرا قرآن با تکرار مطالعه و تلاوت و نشر کهنه نمی شود؟

امام با این گفتار اشاره پرمعنایی به این حقیقت می کند که قرآن مخلوق جهان ماده و افکار زودگذر و متغیر بشر نیست که گرد وغبار فرسودگی با گذشت زمان روی آن بینشیند، بلکه از علم و دانش خداوند بزرگی سرچشمه گرفته که وجودش ازلی و ابدیاست و لذا هر چه آن را بخوانند تازه تر و جالب تر است - و راستی یکی از نشانه های عظمت قرآن همین نشانه است.

سفینة البحار ج2ص413